wtorek, 24 maja 2011

Moje miejsca "naj..." w Chorzowie

Podsumowanie zadanie MOJE MIEJSCA "NAJ..." W CHORZOWIE,o którym pisaliśmy tutaj dało pole do dyskusji i zastanawiania się nad ważnymi dla nas miejscami w mieście, nad ich funkcją i ewentualnie szansą na zmiany. Odpowiedzi na 6 pytań udzieliło ok. 70 osób ze wszystkich klas bioracych udział w programie: *IVb SP15 * Va SP1 * Va SP12 * IVb SP29 * VIb SP15*.

Oto wyniki ankiety (w nawiasach podano ilość osób, które udzieliły takiej odpowiedzi) 

NAJWAŻNIEJSZE MIEJSCE DLA MNIE
I – dom (33)
II – WPKiW (12)
III – Stadiony: Śląski i Ruchu (5)
IV- szkoła (4)
V- ul. Wolności, Muzeum, Rynek (3)
pozostałe:
   Plac Matejki (2)
   Kościół pw. św. Wawrzyńca (1)
  Kościół pw. św. Marii Magdaleny (1)
   Urząd Miasta (1)
  domy kultury (1)

NAJWAŻNIEJSZE MIEJSCE DLA MIASTA
I – Urząd Miasta/ Ratusz (41)
II – WPKiW (10)
III – ul. Wolności (5)
pozostałe:
  Poczta (3)
  Rynek (2)
  Skałka (2)
  Sklepy, parki (2)
  Chorzowskie Centrum Kultury (2)
  Stadion Śląski, Stadion Ruchu, Muzeum, szkoły, Teatr Rozrywki, Kino Panorama (1)

NAJŁADNIEJSZE MIEJSCA W MIEŚCIE
I – WPKiW (40)
II – Poczta, Park Róż (6)
III – park Amelung (4)
pozostałe:
  Ul. Wolności (3)
  ChCK (2)
  Rynek (2)
  Stadion Śląski (2)
  kościół pw. św. Jadwigi(2)
  domki jednorodzinne w Chorzowie Batorym, Teatr Rozrywki, McDonald’s (1)

NAJBRZYDSZE MIEJSCA W MIEŚCIE
I – Huta Kościuszko (19)
II – Estakada (9)
III – Dworzec Kolejowy (8)
pozostałe:
  Skałka (5)
  Szkoła (3), Wysypisko (3), Hala Targowa(3)
  Tory kolejowe w Chorzowie Batorym (2), Amelung Stary (2), ul. Wolności (2), Rynek (2)
  Hałda, Park Róż, ul. Konopnickiej, teren po kop. „Prezydent”, Park Hutników, ul. 3 Maja, Pałac Ślubów, przejścia podziemne, cmentarz, oczyszczalnia ścieków

MIEJSCA W MIEŚCIE,  W KTÓRYCH DOBRZE SIĘ CZUJĘ
I – dom (26)
II – WPKiW (19)
pozostałe:
  Moje osiedle, moje podwórko, Park Róż, ul. Wolności, Żabie Doły (3)
  Skałka (2)
  Rynek, szkoła, Hufiec ZHP, Stadion Ruchu, ul. Wallisa w Świętochłowicach, Muzeum, parki i sklepy z ubraniami, McDonald’s, pizzeria, boisko tartanowe koło Parku pod Kasztanami, fontanna przy ul. Krzywej, Irys, szpital (1)

MIEJSCA W MIEŚCIE, W KTÓRYCH CZUJĘ SIĘ  NAJGORZEJ / ŹLE
I – cmentarze (24)
II – nie ma takiego miejsca (7)
III – ul. Wolności (5)
          przejścia podziemne, miejsca nieoświetlone (5)
pozostałe:
  Szkoła (4)
  Dworzec kolejowy (3), Rynek (3), Park Róż (3)
  przy estakadzie (2), plac zabaw (2), szpital (2),skałka (2), zoo (2)
  przy torach kolejowych (1), basen miejski (1)


poniedziałek, 23 maja 2011

III spotkanie programu - o szukaniu inspiracji z p. Marianem Knoblochem

19 i 20 kwietnia odbyły się trzecie z kolei spotkania programu "Moje miasto - moje miejsce?" dotyczące TERAŹNIEJSZOŚCI miasta. Gościem spotkań był chorzowski artysta plastyk - malarz p. Marian Knobloch. W jego pracach Chorzów jawi się jako magiczne, intrygujące i mieniące się całą gamą barw miasto. 
Czy potrafimy je takim widzieć?
Czy nasze miasto może nas twórczo inspirować?
Jak zobaczyć, jak odkryć w pozornie szarych miejskich krajobrazach wszystkie kolory tęczy?
Czy myśląc o Chorzowie wyobrażamy sobie tylko dom, szkołę, kilka sklepów?
Czy artysta szukający natchnienia w swoim mieście kieruje się przede wszystkim emocjami, czy też bardziej zależy mu na rejestrowaniu i dokumentowaniu miejsc, które szybko się zmieniają?

To tylko kilka pytań przygotowanych przez uczniów klasy Va z SP1 i IVb z SP15, na które odpowiadał zaproszony gość.
Zanim jednak mieliśmy szansę dowiedzieć się jak szukać inspiracji w mieście zapoznaliśmy się wszyscy z wynikami ankiety "Moje miejsca naj.... w Chorzowie". Wyniki ankiety nie tylko nas zaskoczyły, ale i dały nam możliwość do dyskusji. Prezentacja stała się też okazją do zapytania naszego gościa nie tylko o jego miejsca "naj..." w Chorzowie, ale także o Jego zdanie na temat wyników ankiety.






 Już za miesiąc spotkanie o PRZYSZŁOŚCI miasta. Poznaliśmy ramową historię i dzieje naszego miasta. Mieliśmy okazję poszukać chęci do tego, by w dzisiaj zastanym Chorzowie szukać czegoś co nas może zachwycić i inspirować. Pora odpowiedzieć sobie na pytanie o to, co chielibyśmy w mieście ujrzeć w przyszłości i jaka może być w tym nasza rola.

środa, 18 maja 2011

Spotkania towarzyszące

W kwietniu przyszedł czas na włączenie do wspólnej pracy 3 grup wspomagających. Postanowiliśmy, że uczniowie z tych grup pracować będą nad 3 banerami wystawy prezentującymi najważniejsze dla miasta postacie, miejsca i wydarzenia.


        

Na kwietniowych spotkaniach uczniowie zastanawiali się nad taką formą przedstawienia tych zagadnień, która najbardziej  do nich przemawia i jest najatrakcyjniejsza. Każda z grup otrzymała 3 duże brystole symbolizujące banery oraz przykładowe zdjęcia postaci, miejsc i wydarzeń w różnych formatach. Przy wykorzystaniu tych materiałów oraz kolorowych kartek i flamastrów klasy projektowały, jak rozmieścić i według jakiego klucza ułożyć wybrane zdjęcia oraz jak powinny wyglądać podpisy do nich.


  


Przedstawiamy poniżej efekty pracy poszczególnych grup uczestniczących w spotkaniach.

Klasa Va ze Szkoły Podstawowej nr 12

Pionierami w wykonaniu tego trudnego zadania była klasa Va ze Szkoły Podstawowej nr 12. Nie obyło się bez ożywionej dyskusji i pojawiło się kilka bardzo ciekawych pomysłów. Efektem burzy mózgów z prawdziwego zdarzenia są przedstawione poniżej projekty plansz:

MIEJSCA
Klasa zdecydowała, że na środku planszy powinny znajdować się zdjęcia centrum miasta obrazujące je kiedyś i dziś (wybrany został Rynek chorzowski z otoczeniem). wokół tych dwóch fotografii klasa chciałaby umieścić inne miejsca tez pokazane jak wyglądały kiedyś i teraz opatrzone wspólnym podpisem.

POSTACIE
Klasa postanowiła, że wybrane ważne postacie z historii Chorzowa  powinny ułożone być chronologicznie z opracowanymi podpisami pod fotografią portretową.


WYDARZENIA
Najtrudniejsza część zadania dała bardzo zaskakujący, ale i zarazem niezwykle ciekawy pomysł na przedstawienie ważnych wydarzeń dla historii Chorzowa. Powstał projekt, by wydarzenia umieścić na rysunku drzewa, w którego korzeniach będą te najstarsze dające początek miastu. Na wyrastających gałęziach miałyby być przedstawione wydarzenia młodsze.


Klasa VI b ze Szkoły Podstawowej nr 15

Kolejną grupą była klasa VI b ze Szkoły Podstawowej nr 15. Zamieszczamy poniżej efekt prac tej grupy.

MIEJSCA
Najważniejsze wydarzenia klasa zdecydowała się  przedstawić w sposób uporządkowany: fotografia ilustrująca miejsce kiedyś i dziś, a obok opis tego miejsca.


POSTACIE
Dla planszy z postaciami uczniowie zaproponowali układ centralny z fotomontażem najważniejszych osób dla miasta w środku otoczony fotografiami portretowymi i podpisami wokół.


WYDARZENIA
Także i plansza z wydarzeniami została zaplanowana w uporządkowany sposób: poza fotografią i opisem wydarzenia uczniowie zaproponowali umieszczenie artykułu z ówczesnej gazety dla pokazania jego rangi.

Klasa IV b ze Szkoły Podstawowej nr 29

Trzecią grupą, która podjęła się wykonania tego kreatywnego ćwiczenia byli uczniowie klasy IV b ze Szkoły Podstawowej nr 29. Oto efekt końcowy ich wspólnej pracy:

MIEJSCA
Klasa zaproponowała wyszczególnienie centrum miasta (Rynek) poprzez zamieszczenie jego dawnej fotografii w centrum planszy. 

POSTACIE
Klasa zdecydowała się na przedstawienie najważniejszych postaci dla Chorzowa w sposób uporządkowany i jasny.
WYDARZENIA
Wydarzenia zostały przedstawione w formie schodów - chronologicznie ustawionych zdjęć i podpisów pokazując w ten sposób rozwój miasta.


Kreatywna praca grup zaowocowała ambitnymi pomysłami na przedstawienie na banerowej wystawie najważniejszych miejsc, wydarzeń i postaci dla Chorzowa. Teraz trzeba zdecydować i wybrać te, które są zarazem interesujące i czytelne.